TATRY SKITURY / Goryczkowa-Kasprowy Wierch

KUŹNICE
___________________________
czas turowania+zjazd około 4 h
  • piękna pogoda, śnieg świeży,ciepło i szybko topnieje
  • staramy się wykorzystać dobre warunki
  • klasyk skiturowy w Tatrach, nie długi, ciężki i bardzo przyjemny

W Kuźnicach wchodzimy na znakowany / zielony/ szlak turystyczny w kierunku Kasprowego Wierchu ,
jesteśmy w Bolinie Bystrego, przechodzimy potok Bystra, po naszej prawej nartostrada i potok Bystra,
po około 15 min.szlak turystyczny odbija mocno w lewo na Myślenickie Turnie a my kierując się kierunkowskazem narciarskim dalej na wprost ,
bardzo łagodnie i przyjemnie podchodzimy sobie do dolnej stacji wyciągu w Dolinie Goryczkowej

...uwielbiam tą dolinę i to podejście :)

....podejście szlakiem narciarskim , doliną Bystrą i dalej doliną Goryczkową pod Myślenicką Turnią uznaje za jedną z przyjemniejszych, miejsce bardzo urokliwe, ciche i spokojne,
latem niedostępne dla turystyki pieszej
....końcówka turowania w lesie momentami krótkie, dość mocne podejścia pomiędzy drzewami

....po około 30-40 min. wchodzimy na polane przy dolnej stacji narciarskiego wyciągu Goryczkowa

...tutaj możemy na Kasprowy kierować się bezpośrednio w górę brzegiem przez polane, jednak gdy jest duży ruch narciarski wybieram opcje bezpieczniejszą dla życia i zdrowia unikając kolizji z narciarzami zjeżdżającymi nartostradą

....z powodu sporego ruchu wybieramy wariant zjazdu na fokach z polany na prawo spod stacji małym kawałkiem mocno nachylonej i w mocnym zakręcie  nartostrady do polany poniżej tzw. Niżna Goryczkowa Rówień

...w czasie zimy warto zwrócić uwagę na ŻLEB MARCINOWSKICH opadający z Kondratowego Wierchu i pamiętać o pewnym zdarzeniu które miało w tym miejscu

,,Istniało tutaj również schronisko turystyczne, ale 2 marca 1956 r. zostało zburzone przez lawinę, która zsunęła się Żlebem Marcinowskich z Kondratowego Wierchu. W wypadku tym zginęli obydwoje gospodarze schroniska (Zofia i Władysław Marcinowscy) oraz 3 żołnierzy WOP...,,

...na polanie kierujemy się w lewo mocnym ale bardzo przyjemnym podejściem po prawej stronie polany, blisko skraju lasu , jest to nieco łagodniejsza wersja zbocza, unikamy w ten sposób kolizji z narciarzami ,centralnie łąką często zjeżdżają narciarze  i może dojść do niebezpiecznych incydentów

....za nami część Doliny Goryczkowej , w tle Myślenickie Turnie

....podchodząc wciąż unikamy głównej trasy zjazdowej, próbujemy utrzymać wersje wytyczonego przez TPN szlaku podejściowego na Kasprowy, wersja jest skrajną prawą stroną doliny

....małą dolinką bardziej na prawo podchodzimy w kierunku Doliny Świńskiej jednak do niej nie wchodzimy

....w wąskiej dolince widać kierunkowskazy , jest to miejsce skrzyżowania szlaków narciarskich

....kierunkowskaz na prawo wskazuje kierunek do Doliny Kondratowej

.... kierunkowskaz na lewo wskazuje kierunek na Kasprowy Wierch i dystans około 2 km

...odchodzimy na lewo, powoli zbliżamy się do nartostrady, wytyczony przez TPN szlak narciarski kieruje nas w najwęższy kawałek nartostrady w rejon tzw GORYCZKOWA POD ZAKOSY

....jesteśmy coraz wyżej i panorama za nami na południe coraz szersza

...przed nami najcięższa część, podchodzenie kotłem goryczkowym , czekamy aż będzie wolny od narciarzy zjeżdżających dłuższy pas stoku i szybciutko przechodzimy na lewą stronę

....wchodząc na nartostradę uważamy na zjeżdżających, w tym wąskim przesmyku ruch narciarzy kumuluje się

...przeskoczyliśmy na drugą stronę nartostrady

...podejście na Goryczkową 2 jest dość mocne,
 to takie wspinanie się na turach na próg, krótkie i mocne podejście,
miejscami foki nie trzymają i podjeżdżają nieprzyjemnie

....trasa podejściowa na Kasprowy wyznaczona przez TPN jest poza terenem zjazdu, jest to podejście po prawej stronie  za taśmą , my wybraliśmy podejście przygotowanym stokiem przy samej taśmie

...przed nami długa prosta na Kasprowy Wierch

....od czasu do czasu przystajemy,
oglądamy się za siebie, czasami coś ładnie widać

....jeszcze troszkę

....końcową część pomiędzy trasą zjazdową a wierchem Kasprowego podchodzimy w głębszym i świeżym śniegu zygzakiem, stok jest zbyt bardzo nachylony aby foki trzymały podejście na ,,kreskę,,

....jesteśmy w okolicy Kasprowego Wierchu, trasą zjazdową przechodzimy na stronę wschodnią, zatrzymujemy się na chwilę nad Doliną Gąsienicową,
mały odpoczynek, mała kawa, mały poczęstunek...
zdejmujemy foki i zjeżdżamy do Kuźnic